Jak skanować telefonem? - Praktyczne wskazówki i najlepsze aplikacje

2024-01-05
Jak skanować telefonem? - Praktyczne wskazówki i najlepsze aplikacje

Jak skanować poza biurem, w podróży, lub jeśli nie posiadasz skanera? Wystarczy ci smartfon z aparatem fotograficznym. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co potrzebujesz wiedzieć o skanowaniu mobilnym.

Urządzenia z funkcją skanowania dostępne są w coraz bardziej kompaktowych rozmiarach, idealnych do użytku domowego, ale w dalszym ciągu nie każdy ma do nich dostęp. Z tradycyjnego skanera nie można korzystać w podróży, albo gdy potrzebujemy szybko zeskanować coś poza biurem lub domem. W takich przypadkach z pomocą może przyjść nasz smartfon. Aparat fotograficzny w smartfonie może służyć nie tylko do robienia selfie i uwieczniania wspomnień. Z pomocą odpowiednich aplikacji zmienimy telefon w przenośny skaner.

Aplikacje do skanowania telefonem


Możesz po prostu zrobić zdjęcie dokumentu telefonem, ale najczęściej otrzymasz ciemny, niewyraźny obraz. Aby efektywnie skanować za pomocą smartfona, potrzebna będzie odpowiednia aplikacja. Przedstawiamy najpopularniejsze i najłatwiej dostępne z nich. Niezależnie od aplikacji, którą wybierzesz staraj się trzymać telefon równo nad skanowaną stroną i zapewnić silne, bezpośrednie oświetlenie, aby skan był jak najbardziej czytelny.

Google Drive


Jeden z najpopularniejszych sposobów na mobilne skanowanie, darmowa aplikacja Google Drive jest dostępna zarówno na telefonach z systemem Android jak iOS. Aplikacja może skanować automatycznie lub manualnie, jest też wyposażona w podstawowe funkcje edycji.

Aby wykonać skan:

  1. Otwórz aplikację na Twoim urządzeniu.
  2. Tapnij symbol aparatu, znajdujący się w prawym dolnym rogu, nad przyciskiem kolorowego plusa.
  3. Umieść dokument w obiektywie aparatu.
  4. Jeśli korzystasz ze skanowania automatycznego, urządzenie zrobi resztę za Ciebie. Jeśli jest w trybie manualnym, postępuj jak przy robieniu zdjęcia.
  5. Po naciśnięciu przycisku migawki, będziesz mieć możliwość dopasowania krawędzi i zachowania skanu w pamięci tymczasowej.
  6. Kiedy zeskanujesz już wszystkie strony w dokumencie, tapnij przycisk “Zapisz” w prawym dolnym rogu ekranu. Liczba w nawiasie oznacza ilość stron, które zostaną zapisane jako jeden plik.
  7. Wybierz nazwę i lokalizację dla dokumentu. Zostanie on zapisany na Twoim Dysku Google.

Aby edytować skan, przed zapisaniem pliku, tapnij jedną z miniaturek stron w dole ekranu i wybierz odpowiednią funkcję:

  1. Przytnij i obróć - dopasuj krawędzie skanu i zmień jego ułożenie,
  2. Zrób jeszcze raz - powtórz skanowanie tej strony,
  3. Filtr - dostosuj kolorystykę dokumentu, zmień skan z kolorowego na czarno-biały etc,
  4. Wyczyść - usuń plamy i odciski palców,
  5. Usuń - wyrzuć stronę z dokumentu.

Uwaga: Niektóre opcje, jak Wyczyść, mogą być niedostępne w zależności od systemu operacyjnego na Twoim urządzeniu. Funkcja Przytnij i obróć na Androidzie jest rozdzielona na dwie osobne funkcje na iOS. Opcję Zrób jeszcze raz na iOS znajdziesz się w prawym górnym rogu ekranu na iOS, a na dolnym pasku w Android.

Notatki (Notes) dla iOS


Aplikacja Notatki jest zainstalowana automatycznie na każdym urządzeniu z systemem iOS, co sprawia że to bardzo wygodna opcja dla użytkowników Apple. Nie martw się, jeśli poprzednio odinstalowałeś aplikację - znajdziesz ją w App Store.

Aby wykonać skan:

  1. Dodaj nową notatkę lub otwórz istniejącą.
  2. Tapnij przycisk w aparatu.
  3. Wybierz z menu Zeskanuj dokumenty.
  4. Trzymaj telefon tak, by cała strona była widoczna w obiektywie aparatu,
  5. W zależności od ustawionego trybu: automatycznego lub manualnego, poczekaj aż urządzenie wykona skan lub stuknij przycisk migawki i dopasuj krawędzie.
  6. Dodaj kolejne strony lub zapisz dokument.

Jak edytować skan, tapnij miniaturkę strony i wybierz jeden z symboli w dole ekranu, by (od lewej do prawej):

  1. Przyciąć skan,
  2. Wybrać jeden z filtrów koloru,
  3. Obrócić zeskanowaną stronę,
  4. Usunąć skan.

Jak podpisać skan:

  1. W notatce zawierającej zeskanowaną stronę, tapnij symbol Udostępnij (kwadrat ze strzałką skierowaną do góry).
  2. Wybierz opcję Oznaczenia.
  3. Tapnij w znak plusa w prawym dolnym rogu (obok koła kolorów).
  4. Wybierz podpis. Będziesz mógł wybrać jeden z zapisanych podpisów lub stworzyć nowy.
  5. Dopasuj pozycję i rozmiar podpisu.

Jak wykorzystać skany z telefonu lub tabletu


Skany wykonane smartfonem lub tabletem możesz łatwo podpisać używając kompatybilnego z urządzeniem rysika, wysłać e-mailem lub wydrukować. Wiele popularnych drukarek posiada dedykowany interfejs do drukowania mobilnego, prosto z urządzenia. Są to na przykład:

  • Canon PRINT Inkjet
  • Brother Mobile Connect lub Brother iPrint i Scan (tylko dla iOS)
  • Epson iPrint
  • Samsung Mobile Print
  • Xerox Workplace

Dostępne są też aplikacje niezależne od marki drukarki, np:

  • Google Cloud Print - dla wszystkich urządzeń kompatybilnych z Google Drive,
  • Adobe Scan - dla Android lub iOS, posiada funkcję OCR - rozpoznawania tekstu, przez co w skanowanym dokumencie można wyszukiwać, zaznaczać i kopiować fragmenty,
  • Noko Print - tylko dla urządzeń Android,
  • Mopria Print Service - tylko dla urządzeń Android.

Większość dostępnych na rynku drukarek jest też wyposażonych w technologię Apple AirPrint, która pozwala na drukowanie prosto z iPhone’ów i iPad’ów bez konieczności instalacji dodatkowej aplikacji. Możesz sprawdzić na liście na stronie Apple, czy Twoja drukarka posiada funkcję AirPrint.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2024
pixel