Jak wybrać czcionkę do druku?

Wybór czcionek może zadecydować o tym, jakie wrażenie Twój wydruk wywrze na odbiorcy, czy Twój przekaz będzie efektywny, a nawet o tym, ile tuszu czy tonera zużyjesz. Tłumaczymy, jak wybrać odpowiednią czcionkę do projektu i jak upewnić się, że czcionka będzie wyglądała w druku tak samo jak w pliku na komputerze.
- Jak wybrać czcionkę do druku?
- Czcionki, które zużywają najmniej tuszu i tonera
- Czcionka standardowa czy designerska? Kiedy warto wybrać nietypowe czcionki
- Czcionki z charakterem - dopasuj czcionkę do swojego biznesu
- Unikaj podstawiania czcionek - osadź je
Jak wybrać czcionkę do druku?
Wybór czcionki to nie tylko kwestia gustu twórcy danego projektu. Czcionki mogą nadać powagi Twojemu tekstowi, albo sprawić, że projekt będzie wydawał się bardziej modny i nowoczesny. Czcionki mogą też przysporzyć problemów, gdy okaże, się że niewłaściwie przygotowaliśmy plik do wydruku i część, lub wszystkie fonty zostały podstawione na inne, a wygląd naszego projektu diametralnie się zmienił. Wystarczy jednak pamiętać o kilku prostych zasadach, by używać czcionek w efektowny sposób.
Czcionki, które zużywają najmniej tuszu i tonera
Czasami efekt wizualny nie jest najważniejszy przy drukowaniu. Gdy najbardziej liczy się oszczędność, uzależnij wybór czcionki od tego, ile tuszu lub tonera zużyjesz na wydrukowanie tekstu. Wbrew pozorom, font ma tutaj realne znaczenie. Zmiana czcionki na bardziej oszczędną może sprawić, że wydrukujesz ponad 50% stron więcej.
Jakie czcionki zużywają najmniej tonera lub tuszu? Jeśli dana czcionka posiada wersję Light, oznacza to że ta wersja zużywa mniej wkładu do druku. Z zasady czcionki bezszeryfowe, to znaczy pozbawione “daszków” są oszczędniejsze od szeryfowych, ale są wyjątki od reguły. Klasyczna i niezwykle popularna czcionka Times New Roman zużywa zaskakująco mało tuszu, ale jeśli chcesz zaoszczędzić jeszcze więcej, wybierz Garamond lub Courier.
Garamond to czcionka o cienkich, zwięzłych literach, które sprawiają wrażenie nieco mniejszych niż w innych czcionkach przy tym samym rozmiarze. Mimo wąskiego kroju, Garamond jest czytelną i przejrzystą czcionką.
Courier to czcionka w stylu retro, która przywodzi na myśli tekst napisany na maszynie. Ta czcionka ma duże, okrągłe litery, które bardzo łatwo się czyta, a przy tym zużywa bardzo mało tuszu - aż 70% mniej w porównaniu z bezszeryfowymi czcionkami Calibri i Century Gothic.
Możesz także wybrać czcionkę ekologiczną, zaprojektowaną specjalnie, tak by zużywać jak najmniej tuszu. Uważaj jednak, bo nie każda czcionka reklamowana jako ekologiczna jest naprawdę oszczędna. Polecamy Ryman Eco, czcionkę, w której litery składają się z cienkich linii, pozostawiających puste przestrzenie wewnątrz. Według twórców Ryman Eco, gdyby ten font stał się światowym standardem, mógłby zaoszczędzić 490 milionów wkładów atramentowych i 15 milionów baryłek ropy rocznie.
Wydajesz za dużo na drukowanie? Sprawdź ofertę oryginalnych wkładów i wypróbowanych zamienników w Print24, z którymi znacznie zaoszczędzisz nie tracąc na jakości druku.

Czcionka standardowa czy designerska? Kiedy warto wybrać nietypowe czcionki
Świat nie kończy się na bibliotece czcionek systemu Windows czy iOS. W Internecie znajdziemy wiele czcionek, od nowoczesnych i minimalistycznych po artystyczne czy oparte na piśmie ręcznym. Jednak niestandardowa czcionka nie zawsze jest lepszym wyborem. Przede wszystkim, stosując popularne, standardowe czcionki masz pewność, że nie zostaną zamienione w drukarni. To jednak niejedyny aspekt, który warto wziąć pod uwagę.
Wahasz się przy wyborze czcionki? Zadaj sobie pytanie: jaką funkcję ma mieć wydruk?
Jeśli drukujesz oficjalne dokumenty, korespondencję, zawiadomienia, wybierz standardowe czcionki. W przeciwnym razie Twoje pismo może nie spełniać norm, a przede wszystkim, nie zostać odebrane poważnie. Miej także na uwadze, że “szeregowi” użytkownicy komputerów służbowych często nie mają uprawnień do instalacji programów, w tym czcionek. Jeśli przygotowujesz plik, który ma wydrukować odbiorca, wybierając czcionkę z domyślnej biblioteki systemu upewnisz się, że przy wydruku czcionka nie zostanie podstawiona na inną.
Drukujesz notatki na uczelnię, albo ćwiczenia dla siebie lub uczniów? W drukach typowo użytkowych czcionki ze standardowej biblioteki to lepszy wybór, chociażby ze względu na wygodę czy oszczędność tuszu i czasu poświęconego na projektowanie dokumentu. Wydruk, który służy głównie do tego, żeby po nim pisać, zakreślać, notować na nim, powinien być przede wszystkim czytelny i przejrzysty - nie ma tutaj potrzeby kreowania specyficznej atmosfery.
Tworzysz materiały marketingowe dla swojej firmy? Tutaj warto zainwestować w zaprojektowanie zestawu czcionek - typeface - który będzie wizytówką marki. Designerskie czcionki mogą wyróżnić Twoją firmę z tłumu i stworzyć spójny wizerunek, komunikując charakter Twojego biznesu równie efektywnie co kolory czy inne elementy brandingu.

Czcionki z charakterem - dopasuj czcionkę do swojego biznesu
Jeśli chcesz, żeby Twoje ulotki, czy plakaty i znajdujące się na nich logo firmy przyciągnęły uwagę, odpowiednia czcionka to podstawa. Fonty wpływają na sposób, w jaki odbieramy tekst i skojarzenia, jakie wywołuje. Ta zasada ma oczywiście zastosowanie nie tylko w druku.
Czcionki serif - szeryfowe
Mowa tu o czcionkach, które charakteryzują się ozdobnymi “daszkami” Jako, że czcionki szeryfowe były historycznie używane w książkach, prasie, a także przez urzędy oraz instytucje oświaty, kojarzą się z luksusem, artyzmem, a jednocześnie klasyką i tradycją. Czcionki szeryfowe sprawdzą się w brandingu wydawnictw, galerii, butików, ale także biznesów, które powinny wywoływać zaufanie, takich jak np. firma prawnicza czy finansowa.
Czcionki slab serif - egipcjanki
Krój czcionki slab serif łączy elementy szeryfowego i bezszeryfowego. Charakteryzuje się “daszkami”, czyli szeryfami, ale jednocześnie jednolitą grubością linii i bardziej okrągłym kształtem liter, jak w czcionkach sans serif. Zaletą czcionek tego typu jest wysoka czytelność i bardziej przyjazny, nowoczesny charakter, przy zachowaniu odrobiny klasycznej atmosfery. Czcionka egipcjanka pasuje do biznesów, których branding powinien odzwierciedlać kreatywność, przejście od tradycji w nową erę, takich jak prasa, marketing, nowoczesne biznesy związane z kulturą.
Czcionki sans serif - bezszeryfowe
Czcionki bezszeryfowe widzimy dosłownie wszędzie. Ten rodzaj kroju czcionki, charakteryzujący się brakiem “daszków” i ozdób, zaokrąglonymi literami o liniach równej grubości jest dominującym trendem w rebrandingu. Jako że czcionki sans serif przywodzą na myśl nowoczesność i minimalizm, dobrze współgrają z estetyką firm z sektora tech, IT, korporacji nastawionych na innowacje. Czcionki bezszeryfowe kojarzą się także z konkretami, zdecydowaniem i działaniem, co czyni je dobrym wyborem dla firm consultingowych czy trenerów personalnych.
Czcionki dekoracyjne
To bardzo mocno stylizowany rodzaj czcionek, które cechują się ogromną różnorodnością, nawiązaniem do epok czy konkretnej stylistyki np. retro, cyrkową, western, Halloween, roślinną czy wieloma innymi. Granice wyznacza jedynie kreatywność projektantów i czytelność czcionki. Czcionek dekoracyjnych nie powinno używać się w głównej treści tekstu, ale świetnie nadają się na przyciągające wzrok nagłówki czy tytuły, na przykład na plakatach. Najlepiej sprawdzą się w materiałach reklamujących biznesy rozrywkowe, dziecięce i związane z kulturą.
Czcionki odręczne
To czcionki imitujące charakter ręcznego pisma, kojarzące się z delikatnością, lekkością, kreatywnością i naturalnością. Wrażenie, które wywiera czcionka odręczna może bardzo się różnić w zależności od konkretnego kroju.
Spotykamy czcionki oparte na kaligrafii, bardzo eleganckie, kobiece, które idealnie pasują do branding firm z branży ślubnej, jak np. salon sukien, ale i kwiaciarnia czy specjalista wedding planner. Wrażenie luksusu wzmocni się jeśli połączymy je z czcionkami szeryfowymi.
Znajdziemy też czcionki przypominające niestaranne ręczne bazgroły, które przywodzą na myśl swobodę, świeżość i radość. Możemy wykorzystać je do przygotowania materiałów reklamujących biznesy z branży dziecięcej, ale też oparte na kreatywności, ekspresji, jak studio fotografii, marka ręcznie robionych kosmetyków czy butik. Nowoczesności doda połączenie takiej czcionki z czcionkami bezszeryfowymi.

Unikaj podstawiania czcionek - osadź je
Wiesz już, jaki zestaw czcionek chcesz wykorzystać w swoim wydruku? Jeśli wśród nich znajdują się czcionki niestandardowe, pamiętaj o tym, żeby je osadzić albo zamienić na krzywe. Możesz to zrobić w programie Adobe Distiller czy Photoshop. Osadzanie czcionek polega na “przyłączeniu” czcionki do pliku i powoduje nieznaczne zwiększenie jego rozmiaru. Zamiana na krzywe zmienia czcionkę z elementu tekstowego na element graficzny. Oba te zabiegi zapobiegają podmiany czcionki na inną w sytuacji, gdy użyta przez Ciebie czcionka nie jest zainstalowana na komputerze, z którego drukujesz, np. w drukarni czy w miejscu pracy. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu, samo zapisanie pliku jako PDF nie wystarczy. Więcej o tym, jak przygotować plik, by uniknąć niespodzianek w druku znajdziesz na naszym blogu.