Lakierowanie druku – rodzaje i zastosowania
Lakierowanie druku staje się coraz bardziej popularne. Dzięki tej metodzie można uzyskać znacznie bardziej atrakcyjny wygląd wydruku na opakowaniu, okładce czy innym materiale, co przekłada się m.in. na większą sprzedaż oraz lepszy przekaz reklamowy. Poszukujesz informacji, jakie lakierowanie druku będzie najlepsze – to dyspersyjne, UV czy fluorescencyjne? Całościowe a może wybiórcze? Przeczytaj poniższy poradnik, w którym prezentujemy najpopularniejsze rodzaje lakierowania druku! Na dodatek wskazujemy zastosowanie tej metody uszlachetniania druku!
Jakie są rodzaje lakierów drukarskich?
Lakierowanie druku jest to nic innego jak uszlachetnianie druku, które ma za zadanie pokrycie lakierem całej strony lub wybranego fragmentu, np. logo, nazwy czy sloganu. Warto dodać, że ta metoda nie tylko uszlachetnia, ale również umożliwia wydobycie głębi koloru, jak również nadaje odpowiednią sztywność arkuszowi papieru. Dzięki tej technice można poprawić efekt wizualny danej powierzchni na papierze.
Obecnie do lakierowania wykorzystuje się kilka rodzajów lakierów. Najczęściej wykorzystywane są bez wątpienia lakiery dyspersyjne. Składają się one z mieszanki wosków, polimerów, wody, jak również środków pomocniczych. Co więcej, stosując lakier dyspersyjny, możesz uzyskać powłokę matową lub z połyskiem. Poza tym w tej technice stosuje się również inne rodzaje lakierów do druku, takie jak:
- Lakiery UV – uszlachetnienie poligrafii następuje przez utrwalanie za pomocą promieniowania UV;
- Lakiery termiczne – lakier nakładany na powierzchnię pozwala uzyskać dodatkowe efekty wizualne, które zmieniają się pod wpływem temperatury;
- Lakiery zapachowe – takie lakierowanie druku emituje dany zapach po potarciu zadrukowanej powierzchni;
- Lakiery fluorescencyjne – wybrane elementy pokryte lakierem fluorescencyjnym świecą w ciemności;
- Lakiery zdrapkowe – powierzchnia druku pokryta jest lakierem, który umożliwia ścieranie się farby przez pocieranie; tego typu lakierowanie stosowane jest w zdrapkach loteryjnych.
Lakierowanie wybiórcze czy całościowe?
Lakierowanie druku może być stosowane na dwa sposoby. Pierwszą techniką jest lakierowanie całościowe. Jest to nic innego jak uszlachetnienie druku na całej powierzchni arkusza. Najczęściej stosuje się w tym celu lakiery dyspersyjne lub lakierowanie UV. Warto wspomnieć, że ta metoda nie tylko umożliwia nadanie efektu wizualnego. Poza tym całościowe lakierowanie druku pozwala zabezpieczyć wydruk, jak również nadaje trwałość i sztywność całej kartce.
Drugą metodą jest lakierowanie wybiórcze. W tym przypadku nakłada się lakier na poszczególny fragment, np. na logo, slogan, hasło reklamowe, napis czy grafikę. Takie lakierowanie daje możliwość wyszczególnienia wybranych powierzchni na ulotce, na okładce katalogu czy innym materiale poligraficznym.
Zastosowanie lakierowania druku
Proces lakierowania druku nabiera coraz większego znaczenia w dzisiejszych czasach. Bez wątpienia jest to jeden z najczęściej stosowanych technik marketingowych, które dają możliwość zwiększenia atrakcyjności przekazu marketingowego. Tym samym lakierowanie druku stosuje się do:
- uszlachetnienia wydruku,
- uatrakcyjnienia opakowań;
- uwidocznienia haseł reklamowych;
- druku ulotek;
- usztywnienia całego arkusza;
- zabezpieczania powierzchni druku.
Warto dodać, że to tylko część zastosowań, jakie niesie za sobą lakierowanie druku. Obecnie drukarnie oferują szeroką gamę możliwości, które dają możliwość zastosowania tej metody poligraficznej w wielu branżach.