Firma HP rezygnuje z drukarek laserowych HP+
Firma HP rezygnuje z drukarek laserowych HP+To już oficjalne - program HP+ nie jest już dostępny dla nowych użytkowników drukarek laserowych HP, a ponad dziesięć modeli z linii LaserJet i LaserJetPro z serii e zostało wycofanych z produkcji. Co doprowadziło do tej decyzji firmy HP? Na początek warto przypomnieć, na czym polega program HP+, kogo dotyczy, jakie są jego zalety i wady a co za tym idzie, dlaczego został negatywnie przyjęty przez wielu użytkowników.
Czym jest program HP+?
Subskrypcja Instant Ink została wprowadzona przez firmę Hewlett-Packard w 2013 roku, zaś drukarki objęte programem HP+ weszły do sprzedaży w 2020 roku. Do niedawna w linii HP+ znajdowały się drukarki laserowe LaserJet oraz atramentowe drukarki ENVY, DeskJet i OfficeJet. Obecnie program obejmuje tylko drukarki atramentowe.
Co oferuje program HP+ i powiązana subskrypcja Instant Ink? Ich zaletami są:
- pakiety dopasowane do potrzeb użytkowników - od “okazjonalnego” po “biznesowy”, co w zamyśle ma sprawić że indywidualni użytkownicy nie przepłacają, a firmy drukujące w największym nakładzie oszczędzają,
- stawka od drukowanej strony, niezależnie od jej treści - co pozwala drukować wysokiej rozdzielczości obrazy i zdjęcia w tej samej niskiej cenie co czarno biały tekst;
- wygoda regularnych dostaw wkładów, bez konieczności śledzenia poziomu wkładu i składania zamówień - drukarka robi to automatycznie,
- łączność i zabezpieczenia w chmurze,
- dostęp do zaawansowanej wersji aplikacji HP Smart,
- dodatkowy rok gwarancji na drukarkę.
Dlaczego oferta obiecująca tyle korzyści spotkała się z krytyką? Powodem były bardzo restrykcyjne wymagania, z którymi związane było uczestnictwo w programie.
Drukarki z HP+ muszą:
- być cały czas podłączone do internetu, a użytkownicy zalogowani do konta HP,
- korzystać wyłącznie z oryginalnych wkładów HP.
Te ograniczenia zostały wprowadzone w automatycznej, obowiązkowej aktualizacji Dynamic Security, z której użytkownicy nie mogli zrezygnować ani odinstalować. Drukarki HP+ wykrywają użycie zamienników i blokują możliwość drukowania na urządzeniu do momentu wymiany wkładów na oryginalne.
Kontrowersje i spory prawne wokół HP+
Konieczność korzystania z oryginalnych tuszów lub tonerów wiązała się nie tylko ze znacznym ograniczeniem opcji, ale z podwyższeniem kosztów drukowania, gdyż wkłady HP są znane z dość wysokich cen. Co więcej, pojawiło się wiele głosów że polityka firmy HP zagraża zdrowej konkurencji na rynku. Pisaliśmy poprzednio o oskarżeniach wobec HP o praktyki monopolistyczne, które doprowadziły do pozwów i spraw w sądzie w USA, we Włoszech, Belgii, Włoch, Hiszpanii i Portugali oraz Australii. Część z tych spraw osądzono na niekorzyść HP.
Również konieczność stałego podłączenia do internetu i serwera HP w chmurze wywołała sprzeciw i niepokój użytkowników, zwłaszcza biznesowych. Przedsiębiorstwa i korporacje, które korzystały ekstensywnie z drukarek laserowych HP, a przez to stały się ważnym odbiorcą usługi HP+, wskazywały na potencjalne problemy z prywatnością i bezpieczeństwem dokumentów, oraz gromadzeniem przez firmę HP zbyt wielu danych.
HP wycofuje się z programu HP+ dla drukarek laserowych
Program HP+ i związane z nim ograniczenia przyniósł firmie HP wiele złej prasy na arenie międzynarodowej, ale przez długi czas producent unikał odpowiedzi na krytykę użytkowników. Nie dziwi więc, że informacja o zakończeniu programu HP+ dla drukarek laserowych nie została ogłoszona na głównej stronie producenta. Sprawa została przeprowadzona “po cichu” - drukarki LaserJet i LaserJetPro z serii “e”, które wymagały subskrypcji HP+ od nowości, zostały wycofane z produkcji i zniknęły z oferty oficjalnych sklepów, nie można też już wykupić nowej subskrypcji Instant Ink for Toner. HP wydało oświadczenie dla niemieckiego serwisu Drucker Channel, oznajmiając że zaprzestaje oferowania usługi HP+ dla drukarek LaserJet, podając jako powód “trudności niektórych klientów w środowiskach biurowych zarządzanych przez systemy IT w utrzymaniu łączności w chmurze dla HP+”. Firma wspomniała także o planach rozszerzenia usług Print from Anywhere i Smart Security dla niektórych drukarek LaserJet.Sprawę zweryfikował amerykański serwis The Verge, kontaktując się z rzecznikiem prasowym HP, Nickiem Lucido, który potwierdził że „Nie będziemy już oferować HP+ na żadnych produktach z serii LaserJet w przyszłości”.
Co to oznacza dla obecnych i przyszłych klientów HP?
W związku z wycofaniem programu HP+ dla nowych użytkowników, z półek znikną modele LaserJet i LaserJet Pro z serii e, w których funkcjonalność HP+ była wbudowana od nowości:
- HP Laser Jet M110we, M209dwe
- HP Laser Jet MFP M140we, M234sdne, M234sdwe
- HP Laser Jet Pro 3002dwe, 4002dne, 4002dwe
- HP Laser Jet Pro MFP 3102fdwe, 4102dwe, 4102fdwe
Co jednak jeśli już posiadasz i korzystasz z jednej z drukarek na powyższej liście, lub korzystasz z subskrypcji InstantInk for Toner? Nic dla Ciebie się nie zmieni. Program HP+ i subskrypcja na toner będą dalej obowiązywać - a co za tym idzie, urządzenia dalej będą blokować zamienniki. Możesz kontynuować korzystanie z usługi lub pomyśleć o zmianie urządzenia na nowe. Jeśli cenisz jakość i funkcjonalność oferowaną przez drukarki laserowe HP, poczekaj na premierę nowych modeli, które nie będa objęte HP+.
Co z drukarkami atramentowymi z HP+? Zarówno urządzenia objęte programem, jak i subskrypcja Instant Ink na tusz są w dalszym ciągu dostępne. Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądała przyszłość usługi dla drukarek atramentowych, ale decyzja HP dotycząca drukarek laserowych daje nadzieję, że krytyka ze strony klientów oraz konkurencja ze strony innych producentów drukarek, jak np. Brother, którzy nie wymuszają używania oryginalnych wkładów w swoich urządzeniach, może przynieść zmiany.